Gjør returhåndteringen til en konkurransefordel

image

Returhåndtering er noe alle innen retail må forholde seg til, men spesielt innen netthandel kan manglende, eller dårlige, rutiner påvirke virksomheten i så stor grad at det ikke er lønnsomt med videre drift. 

Den tilspissede konkurransen på nett har ført til et evig press på pris, marginer og en kundeservice hvor forbrukere nærmest forventer både fri frakt og retur om varen ikke skulle stå til forventningene. Det er veldig bra for forbrukerne, men veldig dårlig for de som driver netthandel. En retur fra kunde har implikasjoner i mange ledd og et tungrodd system med dårlige rutiner forplanter seg raskt som en flaskehals i hele virksomheten. På den annen side gir et godt system for returhåndtering raskt en konkurransefordel i kampen om de berømte marginene. Ikke bare i form av økt effektivitet og tidsbesparelser, men også verdien av et oppdatert lager og en økonomisk oversikt over hvordan virksomheten presterer til enhver tid.

Hydra håndterer hele vareflyten i ett system, og returhåndtering er en viktig del som er direkte linket med automatiske prosesser mot både betalingsløsning, regnskap, varemottak, ordreutsendelse, kundeservice og selvsagt lager og logistikk. Det hele er utrolig smidig og effektivt.

Slik håndteres returer i Hydra.

Det kan være mange grunner til at en kunde ønsker å returnere en vare, de kan ha bestilt feil størrelse, varen kan ha mangler eller de rett og slett ikke ønsker å beholde den. Det første man gjør er å gå inn på “Customer service” modulen i Hydra og søke opp ordren, enten på ordrenummer eller kundens navn. 

En retur kan innebære flere ting, og dermed iverksette ulike prosesser. I de aller fleste tilfeller er det snakk om enten en retur eller et bytte. Ved en retur trykker man på “Return”, velg det antallet varer som skal returneres fra hver linje og klikk “Apply”.

 

Det neste man gjør er å skrive inn en kort beskrivelse hvorfor varen returneres og hvorvidt varen skal legges tilbake på lager og selges på nytt når den er mottatt. Ved å klikke på “Return to stock” åpnes et felt for å sende Logistra informasjon per epost.
Man har også muligheten til å kreditere fraktkostnadene til kunden. Denne er integrert mot betalingsløsningen, for eksempel Klarna, slik at prosessen går automatisk og kunden får tilbakebetalt beløpet. Dette gjelder også om det blir et mellomlegg i kundens favør. 

 

 

Slik håndteres bytte av produkt i Hydra

Ofte ønsker kunden å bytte vare til et annet produkt eller annen størrelse. Stegene er like enkle som over, men i dette tilfellet velger man “Exchange”, legger så til antall på de produktene som skal byttes og trykker på “Apply”.

 

Legg til en beskrivelse på hvorfor det skal bytte varer. Det er også merket av at varen skal tilbake på lager for å kunne selges videre. Denne beskjeden blir gitt til lageret slik at de kan foreta en rask kontroll av produktet ved mottak og før det legges på lager.

 

Ettersom det er snakk om bytte av vare kommer det opp et nytt felt under som heter “New products”. Her søker man enkelt opp i hele varekatalogen og legger til det produktet som kunden ønsker å bytte til. Det lages da automatisk en ny ordre med alt som følger med av ordrebekreftelse til kunde, beskjed til lager for plukk, Logistra for frakt, postering mot regnskap og oppgjør mot betalingsløsning.

Slik håndteres refusjon

Refusjon er nok mest vanlig innen B2B, men det kan oppstå tilfeller hvor man ønsker å kompensere en kunde med et gitt beløp. Dette gjøres ved å velge “Refund” før man trykker på “Apply”.

Det dukker så opp et felt for “Refund details” hvor man rett og slett fører inn det beløpet man ønsker å refundere til kunden, her kan man også velge å refundere fraktkostnadene til kunden om det er ønskelig. Ved å trykke “Create” vil det så opprettes en refusjon som føres over til kundens konto og posteres på riktig sted i regnskapssystemet. 

 

Returhåndtering er noe som alle innen netthandel må forholde seg til og hvor mange bruker mye unødvendig tid. Det er enormt mye å spare på effektiv returhåndtering og noe som absolutt vil vise seg direkte på bunnlinjen.

Om vil lære mer om Hydra er det bare å ta kontakt i chatten her på siden.


Siste hendelser
Ny i Hydra-teamet: Bli kjent med Lars
Les mer
Reduser kostnader og få mer fornøyde kunder
Returer og bytte av varer koster varehandelen milliarder årlig, og undersøkelser viser at det går med store ressurser på tvers av avdelinger for å håndtere retur, bytte og kreditering til...
Les mer