Lager og logistikk for nettbutikker må det være kontroll på

image

I all enkelhet kan man si at det handler om varer inn og ut av lager. Dette er de viktigste prosessene for en nettbutikk, men det er også det som skaper mest hodebry i en vekstfase. Årsaken er ofte tekniske begrensninger på systemsiden med integrasjoner og midlertidige løsninger som gjør daglige rutiner og arbeidsprosesser lite effektive. 

Hydra er et fleksibelt system som automatiserer veldig mange av de standardiserte prosessene man ellers bruker mye tid på. I tillegg gir Hydra en oversikt over hvordan virksomheten presterer økonomisk helt ned på produktnivå, time for time.

Absolutt alt i en nettbutikk henger sammen med lager og logistikk. Det er uendelig mange hensyn og forbehold som blir tatt i forhold til for eksempel innkjøp, varemottak, utsendelse av varer, returer, bytter og fakturering. Hydra er master og håndterer hele denne flyten i ett og samme system for å effektivisere arbeidsprosesser og gi en bedre oversikt.

Slik setter du opp lageret

Det er ingen begrensninger i forhold til antall lager og antall lokasjoner. Du kan med andre ord håndtere multiple lager, uavhengig hvor i verden de måtte være, fra Hydra. Vi hjelper med å sette opp lager og lokasjoner basert på de rutinene som er mest hensiktsmessig på nåværende tidspunkt, og ikke minst i forhold til vekstambisjonene.


Oversikt over lageret er alfa omega

Et effektivt lager med god sirkulasjon på varer er svært viktig når man knytter opp betydelige midler for å sikre raske leveranser og gode innkjøpspriser. En oppdatert verdi på varelageret blir dermed et viktig styringsparameter både i den daglige driften, men også i forhold til sesongsvingninger.

 


Gode rutiner i varemottaket

Det er veldig viktig med gode rutiner når varer mottas og legges inn på lager. Først og fremst er det viktig å sikre at varemottaket er i tråd med den tilknyttede innkjøpsordren, eller i tilfeller der det er snakk om retur fra kunde sikre at varen er i god nok stand til å settes tilbake på lager. 

Et varemottak setter i gang mange automatiske prosesser i Hydra, spesielt om det er snakk om et delvis mottak, eller kreditering tilbake til kunde ved returnerte varer.

 

Plukklister og pakk av varer ut til kunde

Lagerprinsippet FIFO (Først inn først ut) er standard i Hydra. Det er også tatt høyde for batch-styring og håndtering av serienummer i forhold til garanti der det måtte være aktuelt. Vi hjelper brukerne av Hydra med å sette opp rutinene for plukklister slik at det blir mest mulig effektivt for lagermedarbeiderne i den daglige jobben. Det er mange filtreringsmuligheter som gjør at arbeidet på lageret får en god flyt. Hydra har også en gamification- app for Apple-TV som kan vises på storskjerm på lageret for å vise hvordan fremdriften er og hva som gjenstår før jobben er i mål.

 

Vil du vite litt mer om andre funksjoner i Hydra anbefaler jeg å lese artikkelen “Gjør returhåndtering til en konkurransefordel”.



Mvh,
Alf Kristian
Daglig leder

 

Siste hendelser
Ny i Hydra-teamet: Bli kjent med Lars
Les mer
Reduser kostnader og få mer fornøyde kunder
Returer og bytte av varer koster varehandelen milliarder årlig, og undersøkelser viser at det går med store ressurser på tvers av avdelinger for å håndtere retur, bytte og kreditering til...
Les mer