Slik jobber du med SEO i Hydra

image

En viktig faktor for oss som driver netthandel er å legge inn riktig SEO informasjon på produktene våre. På den måten gjør vi det vi kan for at Google og kundene våre skal finne oss når de søker etter produkter og informasjon.

Søkemotorer ønsker å presentere så gode og relevante resultater for oss som mulig. For å gjøre dette, søker søkemotorene gjennom alle sidene på internett og prøver å kartlegge hva de handler om. Når du deretter søker etter f.eks. en genser fra Better Bodies, vet Google nøyaktig hvilke sider den skal vise i resultatet.

For at du skal ha bedre forutsetninger for å lykkes i kampen om kundene, er det noen ting du bør tenke på når du legger inn produkter i nettbutikken din.


1. Bruke samme produktbeskrivelse for “like” produkter

Mange nettbutikker har flere varianter av en og samme produkt som vises ved siden av hverandre i kategorien (samme genser er vist som eget produkt i fargene rød, blå, grønn f.eks.) En vanlig feil er å kopiere like produkter, men glemme å endre i produktbeskrivelsen. Er det noe Google ikke liker, så er det duplisert innhold, og har du flere like produktsider kommer dette garantert til å straffe din synlighet i søkeresultatet. Husk å endre og lage hver produktbeskrivelse litt unik.

2. Ingen eller ufullstendige meta titler og meta beskrivelser

For en nettbutikk som kanskje har tusentalls ulike produkter er det vanlig å glemme at meta beskrivelsene og ikke minst meta titlene også må være unike. Har du seks ulike URL’er for en genser er det viktig og faktisk skrive hva som skiller de, uansett om det er farge, størrelse, material eller modell. Lag deg gjerne en mal for hvordan du vil presentere det i din butikk, f.eks. Varemerke – Modell – Farge – det gjør det enklere for både besøkende og Google å forstå. (Eks. Better Bodies Chelsea Sweater Neon Yellow)

Meta title: Denne er den viktigste å fylle ut korrekt, det er denne Google ser på først. Tenk på hvilket søkeord du ønsker å rangere på for å få dette inn i tittelen.

Meta description: Dette er teksten som vises under meta title i søkeresultatet på Google. Denne teksten skal du skrive for kunden (Google ranker ikke etter denne) og ta gjerne med firmaets USP’er, det kan øke sjansen for at en kunde klikker på deg i søkeresultatet i stedet for en konkurrent. Google viser i søk meta description tekst opptil 160 tegn, men en generell anbefaling er å ha mellom 50-160 tegn.

3. Du kopierer produktinformasjonen fra leverandøren

En annen feil mange gjør er at de kopierer produktinformasjonen direkte fra leverandøren, uten å gjøre noen endringer. Det kanskje føles som en tidsbesparende snarvei, men kommer til å koste deg mer enn det smaker. Om det er flere nettbutikker som selger samme produkt, er sjansen stor for at de gjør det samme som deg, og eksakt samme tekst kommer på flere websider. Og som sagt; Google liker ikke duplisert innhold – noe som gjør at din synlighet blir enda mindre. Bruk alltid dine egne ord og lag unike beskrivelser, det lønner seg i lengden.


4. Alt tekst på bilder

En ting til som har effekt på Google er Alt tekst på bilder. Om du som mange andre kanskje har alle produktbildene lagret med artikkelnr. så er det lite søkemotorvennlig. I mange nettbutikkløsninger må du skrive inn Alt teksten på hvert enkelt bilde manuelt, som jo er tidkrevende. I Hydra får alle bilder automatisk produktnavn + varemerke. På den måten er du optimalisert for blant annet Google Shopping hvor det er bildene i nettbutikken din som blir vist.

Slik ser det ut i Hydra, hvor du jobber med SEO på produktet:

1. Skriv inn navnet på produktet.

2. Utifra hva navnet på produktet er, så lager systemet automatisk en slug (en Slug er den delen av en URL som identifiserer en bestemt side på et nettsted i en lettlest form. Det er med andre ord den delen av nettadressen som forklarer innholdet på siden.)

3. Systemet lager automatisk title tag utifra navnet på produktet. Google viser vanligvis en lengde på 50-60 ord i Title tag.

(Keyword og Focus Keyword gir en god indikasjon på hvorvidt innholdet er optimalisert i forhold til de søkeordene man ønsker å rangere på)

4. Skriv meta description. Anbefalt lengde er mellom 50-160 ord.

5. Google preview: Her ser du hvordan dette vil se ut i Google.

6. SEO Analysis: Her ser du hvordan teksten du har lagt inn på SEO presterer og hva du burde forbedre.

I Hydra netthandelsløsning jobber vi med SEO på samme måte på produkter, pakkeprodukter, kategorier, i magasinet/blogg, på varemerke sider og statiske sider. Det gjør at alle våre kunder har de beste forutsetningene for å lykkes med sin netthandel.

 

Skrevet av Susann Ottesen

Siste hendelser
Ny i Hydra-teamet: Bli kjent med Lars
Les mer
Reduser kostnader og få mer fornøyde kunder
Returer og bytte av varer koster varehandelen milliarder årlig, og undersøkelser viser at det går med store ressurser på tvers av avdelinger for å håndtere retur, bytte og kreditering til...
Les mer